Regi

«Det er en viktig balansegang som regissør å lære seg når man skal lytte og når man skal stå på sitt. For meg er det viktig å stole på magefølelsen, da kjenner jeg ofte hva som er riktig. Det viktigste er at filmen blir så bra som mulig, ikke hvem som fant på hva.» – regissør Hanne Larsen

 

Hanne om jobben som manusforfatter og regissør på Gilberts grusomme hevn:

For mange år siden oppsøkte produsenten på Gilberts grusomme hevn meg, etter at hun hadde sett kortfilmen min Varde. Kortfilmen handlet om Johan på 11 år som så gjerne ville passe inn i gjengen at han endte med å gjøre noe forferdelig mot sin eneste ordentlige venn Stig. Filmen var både skummel, morsom og litt trist.

Produsenten Kristin ville gjerne at vi skulle lage en langfilm sammen og foreslo noen bøker som hun kunne tenke seg å lage film av. Da hun kom med boka Eggg av Stein Erik Lunde sa jeg at ”denne vi bare gjøre til film!”. Jeg syns boka var morsom samtidig som den sa noe fint om å tørre å være den man er og om å stå opp for seg selv. Så vi bestemte oss for at Eggg skulle bli til film og heldigvis så syns forfatteren av boka at det var fint.

Når man skal lage film av en bok så må man først skrive et filmmanus, for man kan ikke bare filme rett av det som står i boka. Det vil i de fleste tilfeller bli ganske langt og kjedelig og kanskje vanskelig å forstå. For i en bok kan man få vite akkurat hva karakterene (menneskene) i boka tenker og føler. Mens på film må man fortelle og vise det på andre måter. Ellers må man legge på en voice over (stemmen til karakteren) som sier hva han eller hun tenker og føler hele tiden og det vil ikke fungere så bra i de fleste filmer. Så det første jeg gjorde etter å ha lest boka var å konseptualisere hvordan jeg ønsket å gjøre boka som film. Det vil si at jeg beskrev hvordan jeg så for meg at boka kunne gjøres på en morsom og spennende måte som film.

I boka følger man hovedpersonen Gilbert i nesten ett år og man er med ham og familien på ferie til Hellas, Gilbert flytter, er i mange bursdager, hjemme hos tante osv. Det koster fryktelig mange penger å ha så mange locations (steder) å filme på. Det er også dyrt med mange skuespillere og statister. Ikke minst tar det lang tid og er komplisert å flytte hele filmteamet (de som lager filmen) og alt kamera og lysutstyret fra en location til en annen. Forutsetningen for filmen var at den skulle være en Maipo minimal. Det betydde at den måtte koste mindre enn mange av de andre filmene Maipo Film produserer. Dermed måtte man ha locations og skuespillere og heller fokusere på historien. Derfor valgte jeg at filmen skulle foregå etter at Gilbert hadde flyttet til det nye stedet der han blir kjent med Line. At det bare var foreldrene som reiste bort og at tante kom for å sitte barnevakt hjemme hos Gilbert. Han skulle fortsatt hevne seg på tante på selve julekvelden så jeg valgte å legge handlingen en uke før jul. Dermed hadde jeg begrenset historien i tid og sted og antall karakterer.

DSC06164

Gilberts hus er filmens hovedlocation

GGH4_Foto Erik Aavatsmark

Pappa, mamma, Gilbert – og tante Doris

Så begynte jeg å skrive manus sammen med en annen manusforfatter som heter Kathrine. Hun hadde skrevet langfilmmanus før og vi hadde det veldig morsomt når vi skrev sammen. For det kan være litt ensomt og noen ganger vanskelig å skrive helt alene. Det er noen regissører som er manusforfattere i tillegg til å ha regi slik som jeg, men slett ikke alle. Noen ganger er manuset nesten helt ferdig når produsenten spør regissøren om hun eller han kunne tenke seg å gjøre manuset om til film. Men på Gilberts grusomme hevn var vi to manusforfattere og vi jobbet også tett sammen med produsenten hele veien.

Når manuset var ferdig og produsenten hadde klart å skaffe nok penger til at vi kunne gjøre filmen, så var det på tide for meg å legge bort manuset litt og tenke med friske øyne på hvordan jeg ville gjøre manuset om film. For selv om jeg hadde en visjon fra start for hvordan den ferdige filmen skulle bli, så ville denne visjonen utvikle seg i takt med at vi fant skuespillerne og hvor vi skulle gjøre opptak på filmen. En visjon betyr at jeg hadde sett for meg hvordan filmen skulle se ut, hvordan skuespillerne skulle være og hvordan publikum skulle oppleve filmen. Om de skulle bli skremt, synes det var spennende, bli rørt eller le for eksempel. I Gilberts grusomme hevn håpet jeg å få til alle disse tingene. Litt som i kortfilmen min Varde men denne gangen ville jeg fortelle om en gutt som så gjerne ville passe inn at han var villig til å gjøre hva som helst, men på en morsom måte – som komedie.

Det tok lang tid å finne de riktige skuespillerne. Det var mange hundre som søkte på rollen som Gilbert og jeg hadde ikke tid til å se på alle disse. Så da hadde vi et castingbyrå som heter Folk og Film, der to damer fant ut hvem de trodde kunne passe til rollen på bakgrunn av hva jeg var ute etter. Så fikk jeg se de 50-60 guttene de hadde plukket ut og da jeg så bilde av Simon tenkte jeg med en gang at han var Gilbert. Men det var ikke nok at han riktig ut. Han måtte være flink til å spille og klare å ta regi. Det vil si, gjøre og spille de tingene jeg ba ham om på en troverdig måte. Simon var med oss i nesten ett år før han fikk vite at han fikk rollen. På denne tiden hadde han spilt mot flere andre skuespillere fordi vi trengte å bygge opp rollegalleriet rundt ham. Altså de som skulle spille for eksempel foreldrene hans. De måtte passe til ham og til universet i filmen. (Filmens verden.) Hun som skulle spille Line måtte også passe sammen med ham osv.

GGH5

Line og Gilbert

Samtidig som jeg jobbet med skuespillerne så lette vi etter riktig location. Gilberts hus måtte være på en bestemt måte og se bra ut på film. Dessuten ville jeg at det skulle ligge ved et nabohus som kunne være Lines hus og at Gilbert skulle kunne se over fra sitt rom til det som skulle forestille å være Line sitt rom. Heldigvis fant vi huset vi ville ha og fikk til og med lov til å male innvendig de fargene vi ville ha. Vi fikk også lov til å filme i nabohuset. Men vi måtte jukse for det som skulle se ut som Lines rom fra Gilberts hus, var egentlig kjøkkenet i det huset! Så vi hang opp ting slik at det så ut som Lines rom.

Min viktigste oppgave som regissør er å formidle til de jeg jobber med min visjon for filmen slik at de kan hjelpe meg å skape filmen på best mulig måte så det oppfyller visjonen og filmen blir slik jeg har sett for meg – eller aller helst enda bedre!

Det vil si at jeg samarbeider med alle fagsjefene på filmen, for eksempel snakker jeg med fotografen om hvordan jeg ser for meg at filmen skal se ut. Så planlegger vi hvordan vi skal billedlegge filmen, for en film er satt sammen av mange bilder. Vi hadde bare 26 dager på å filme hele filmen. Det er ikke så mye så det var bra at vi slapp å flytte så mye rundt fra location til location.

Det er veldig mange som skal samarbeide i et filmteam og under opptak kan jeg ikke snakke med alle hele tiden, samtidig som jeg skal gi regi til skuespillerne. Derfor er det viktig at jeg planlegger godt sammen med alle fagsjefene før vi går i opptak. Slik at for eksempel de som jobber med kostyme, eller sminke eller rekvisitter (tingene vi ser i filmen) vet akkurat hva de skal gjøre under opptak. Så vil det alltid dukke opp noen spørsmål underveis eller ting jeg vil ha på en litt annen måte. Da snakker jeg med fagsjefen, for eksempel fotografen om hva jeg tenker om et bilde eller hvis jeg syns vi må løse en scene på en litt annen måte enn vi hadde planlagt. Så snakker fotografen med de han eller hun har som assistenter om hvordan vi skal løse det bedre. Slik jobber vi mest effektivt så vi rekker alt vi skal gjøre.

147-02.12.2015-Gilberts grusomme hevn-Maipo film-Foto- Erik Aavatsmark

Hanne og fotograf Philip Øgaard

214-02.12.2015-Gilberts grusomme hevn-Maipo film-Foto- Erik Aavatsmark

Hanne instruerer Hannah (Line) og Simon (Gilbert) på ishockeybanen

DSC06153

Opptak!

Jeg gjør alt jeg kan for at filmen skal bli så bra som mulig og slik jeg har sett for meg. Jobben min er å være den kreative lederen for filmen og å inspirere de andre til å gjøre sin jobb på best mulig måte. Det betyr at noen ganger så må jeg diskutere med noen som ikke forstår helt hvorfor jeg vil gjøre en ting på en bestemt måte. Andre ganger er det viktig at jeg lytter hvis fagsjefen har et forslag til å løse noe slik at det fungerer enda bedre enn jeg hadde sett for meg. Det er en viktig balansegang som regissør å lære seg når man skal lytte og når man skal stå på sitt. For meg er det viktig å stole på magefølelsen, da kjenner jeg ofte hva som er riktig. Det viktigste er at filmen blir så bra som mulig, ikke hvem som fant på hva.

065-01.12.2015-Gilberts grusomme hevn-Maipo film-Foto- Erik Aavatsmark

Her har Hanne en gjennomgang av scenen for skuespillere og stab

Selv om jeg er kreativ leder for filmen kan jeg ikke gjøre helt som jeg vil. Jeg står ansvarlig ovenfor produsenten og skal lage den filmen vi har avtalt. Jeg kan ikke plutselig begynne å lage en skrekkfilm hvis avtalen var at jeg skulle lage en familiekomedie! Jeg kan heller ikke bruke mye lengre tid enn planlagt, for det koster penger. Men det hender alltid noe man ikke var forberedt på når man lager film og da må man prøve å løse det. Vi ønsket oss for eksempel snø siden filmen skulle foregå en uke før jul, men det begynte ikke å snø! Da snakket jeg med produsenten om at vi kunne legge på snø digitalt i etterarbeidet på filmen når den var ferdig klippet. Det syns vi var en god løsning så det gjorde vi.

Etter innspillingen klippet vi filmen sammen. Mange ting ble akkurat som i manus mens andre ting kanskje ikke fungerte like godt på film som i manus og da måtte vi klippe det sammen på en litt annen måte. Så samarbeidet jeg med lyddesigneren og komponisten som lydla og laget musikk til filmen og til sist gjorde vi effekter. For eksempel la snø.

IMG_4587

Klipper Jon Endre og Hanne

Og nå er filmen ferdig. Det tok nesten ett år fra vi koblet på filmteamet og skuespillerne til filmen var ferdig. Men produsenten, den andre manusforfatteren og jeg hadde jobbet i mange år med filmen før det. Nå gleder jeg meg til at akkurat DU skal se filmen ferdig på kino og håper at du liker den!

 

Hanne

 

 

 

comments powered by Disqus

Tilbake til innlegg